Insikts-podd 40 min: Den ”magiska” läraren Åsa Hirsh berättar utifrån sin forskning hur lärare kan utveckla sitt relationella, pedagogiska ledarskap. Om eleverna får bestämma.

i Elev- och lärarstöd/Konflikthantering, självkänslan, elevens motivation, lärarrollen, m m/Ny, nyare och viktig forskning och kunskap om undervisning och lärande/Pedagogik/Poddar

Timothy Tore Hebb, podd-intervju.

I podd-intervjun nedtill på 40 minuter pratar Åsa Hirsh, forskare och universitetslektor på Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet, om när och hur elever upplever ett relationellt och pedagogiskt lärarskap i klassrummet. Hon diskuterar den sortens elever-lärare-förhållande som har så många fördelar.

”Jag menar att det inte behöver vara så svårt för en lärare att skapa förtroendefulla relationer till elever. Ibland tror lärare att de behöver vara den här mamma-personligheten som verkligen tar hand om sina elever på det där nästan  mammaaktiga sättet.  För vissa fungerar det, men det kan också ske på andra sätt.”

Om det och mycket annat berättar Åsa Hirsh, som har skrivit boken ”Relationellt ledarskap i klassrummet — så skapas magi”. 

Ett förslag är att ladda ner podd-filen på mobilen (klicka på ↓- symbolen  nedan på spelaren) och spela upp filen på favoritspelaren på mobilen. Men det går lika bra att använda den här såklart.

Senast från skolkunskap.se

Gå till Överst