Ingela Wihlner, biträdande rektor 7-9, och Anna Hoffsten, rektor, vid Bredängsskolan.

Insikts-Podd 49 min: Bredängsskolans ”mirakel” Bredängsskolan höjde andelen elever som får behörighet till gymnasiet från 39,7 % 2014 till 78,3 % 2020. I poddintervjun berättar rektorn och biträdande rektorn om hur det gick till.

i Goda exempel/Insikter och reflexioner/Pedagogik/Poddar

Timothy Tore Hebb, podd-intervju.

Anna Hoffsten, rektor, och Ingela Wihlner, biträdande rektor 7-9, förklarar i större detalj i den här podd-intervjun på 49 minuter hur Bredängsskolan, i ett utsatt område i södra Stockholm, lyckades lyfta andelen elever som får behörighet till gymnasiet från 39,7 procent 2014 till 78,3 procent 2020. 

Ungefär 90 procent har invandrarbakgrund och en betydande andel har kommit till Sverige efter 2014. Cirka 40 olika språk talas.

Tack Anna Hoffsten, rektor, och Ingela Wihlner, biträdande rektor 7-9, för samtalet.

Ett förslag är att ladda ner podd-filen på mobilen (klicka på ↓- symbolen  nedan på spelaren) och spela upp filen på favoritspelaren på mobilen. Men det går lika bra att använda den här såklart.

Trivsel- och ordningsreglerna är ett av fundamenten för att skapa en skola där eleverna tar hänsyn till varandra och lärarna. 

Även om det såklart kan bli bättre, säger Anna Hoffsten och Ingela Wihlner i mun på varandra. 

Nedan går det att länka till den sida som innehåller skolans trivsel- och ordningsregler.

Redan när eleverna går i första klass — Bredängsskolan är en F-9 skola med grundsärskola — börjar man arbeta med värdegrundsfrågor, som vad utmärker en bra kompis. Med lekar och övningar.

”Eleverna och lärarna måste veta vilka gemensamma, grundläggande trivsel- och ordningsregler som gäller för att vi ska lyckas bygga en bra skolmiljö”, säger Anna Hoffsten. 

De är enkla, få och självklara. Läs A4-sidan med reglerna som eleverna diskuterar tills de verkligen förstår dem, varför de är avgörande, i början av varje läsår.

A4 med Bredängsskolans trivsel- och ordningsregler

Gå till Överst