Category archive

Ny, nyare och viktig forskning och kunskap om undervisning och lärande

Insikts-Podd 42 min: Det formativa förhållningssättet Forskaren Alli Klapp förklarar hur lärare kan arbeta med inre motivation och respons med alla sorters elever.

i Konflikthantering, självkänslan, elevens motivation, lärarrollen, m m/Ny, nyare och viktig forskning och kunskap om undervisning och lärande/Pedagogik/Poddar

Alli Klapp har varit högstadielärare 4-9 i svenska och engelska på skolor i Rosengård, Malmö, som ligger i ett särskilt utsatt område, under många år. Hon brukade få eleverna att skicka ett brev till henne i början och berätta om sina intressen och det var ett sätt att bygga grunden för att kunna ge varje elev rätt respons.

Läs vidare

Intervju med KBT-grundaren Aaron T Beck Han berättar hur ganska enkla och öppna frågor kan förändra hur man tänker, mår och fungerar. Vilka till exempel kan hjälpa att förändra självkänslan, funktionsförmågan och bilden av framtiden.

i Konflikthantering, självkänslan, elevens motivation, lärarrollen, m m/Ny, nyare och viktig forskning och kunskap om undervisning och lärande/Pedagogik

Aaron T Beck förklarar hur kognitiv beteendeterapi, KBT, fungerar för att bemöta och förändra negativa automatiska tankar, som utgör grunden för problematiska känslor och dysfunktionella beteenden. Forskning visar att KBT kan fungera på våldsbenägna unga. Foto: Aaron T Becks eget arkiv

Läs vidare

Insikts-Podd 26 min: Förlorade studieambitioner Forskaren Olav Nygård studerar bland annat studieambitioner hos elever med invandrarbakgrund. De är ofta höga, men ändå misslyckas de eleverna.

i Elev- och lärarstöd/Konflikthantering, självkänslan, elevens motivation, lärarrollen, m m/Ny, nyare och viktig forskning och kunskap om undervisning och lärande/Pedagogik

Att det är så för många elever i socioekonomiskt utsatta områden ställer avgörande frågor till skolan och skolpolitikerna, anser Olav Nygård, doktor i etnicitets- och migrationsstudier. Foto t h: Santi Vedri

Läs vidare

Insikts-podd 40 min: Den ”magiska” läraren Åsa Hirsh berättar utifrån sin forskning hur lärare kan utveckla sitt relationella, pedagogiska ledarskap. Om eleverna får bestämma.

i Elev- och lärarstöd/Konflikthantering, självkänslan, elevens motivation, lärarrollen, m m/Ny, nyare och viktig forskning och kunskap om undervisning och lärande/Pedagogik/Poddar

Åsa Hirsh är docent i pedagogik och har skrivit en bok om det relationella ledarskapet i skolan. Vilket till exempel är en förutsättning för att anpassa undervisningen till eleven och klassen. Det kan även skapa mindre oroliga klasser, där det behövs.

Läs vidare

Insikts-Podd 27 min: Den lyssnande inspirationen Jimmy Askelius är lärare för en 5:a på Visättraskolan, som ligger i ett särskilt utsatt område i Huddinge kommun. 2020 vann han priset som Årets mellanstadielärare och här berättar han om hur han tog sig upp ur ”varggropen”.

i Elev- och lärarstöd/Goda exempel/Konflikthantering, självkänslan, elevens motivation, lärarrollen, m m/Ny, nyare och viktig forskning och kunskap om undervisning och lärande/Pedagogik/Poddar

I podd-intervjun förklarar Jimmy Askelius bland annat hur han lär känna varje elev i klassen, om hur han lyckas se alla så gott det går. Det som skapar trygghet i klassen och ett lärande på rätt nivå för alla.

Läs vidare

10 nya, innovativa, pedagogiska metoder 2 av 10 från brittiska Open university är att låta elever från olika bakgrunder mötas och prata med varandra via datorn. Och att använda olika hip hop-narrativ för förbättrat lärande när det kan hjälpa.

i Elev- och lärarstöd/Goda exempel/Ny, nyare och viktig forskning och kunskap om undervisning och lärande/Pedagogik

En utmaning idag är hur unga med invandrarbakgrund ska möta unga med svensk bakgrund. Open university menar att datorn kan användas för det, att förbättra integrationen och svenskan när det behövs. Foton t v: Brooke Cagle t h: Brad Neathery

Läs vidare

Därför behövs Socialt och Emotionellt Lärande Lars Löwenborg är en av Sveriges kunnigaste på Socialt och Emotionellt Lärande. Här skriver han om varför detta lärande är så betydelsefullt för att lyckas i skolan — och i livet.

i Konflikthantering, självkänslan, elevens motivation, lärarrollen, m m/Ny, nyare och viktig forskning och kunskap om undervisning och lärande/Pedagogik

Den elev som kan hantera emotioner och olika sociala sammanhang bättre kan bli tryggare i sig själv. Den eleven kan må och fungera bättre och får ökade förutsättningar att kunna lära. Foto: Priscilla Du Preez

Läs vidare

Så enkelt införs Socialt och Emotionellt Lärande Vägar till detaljrika beskrivningar, från världens främsta kunskapsresurs på Socialt och Emotionellt Lärande, presenteras. Ett lärande som bygger på evidens.

i Konflikthantering, självkänslan, elevens motivation, lärarrollen, m m/Ny, nyare och viktig forskning och kunskap om undervisning och lärande/Pedagogik

CASEL är en amerikansk ideell organisation som erbjuder skolor över hela världen högkvalitativ och evidensbaserad kunskap för hur skolor konkret kan gå till väga för att införa Socialt och Emotionellt Lärande. Kunskap för att lyckas i skolan och livet. Foto: Felicia Buitenwerf

Läs vidare

OECD:s SEL-rapport för att klara utmaningar Den visar vilka sociala och emotionella färdigheter som är avgörande för bland annat psykologiskt välbefinnande och sociala förmågor för 15-åringar. Vilka också gynnar lärandet.

i Elev- och lärarstöd/Ny, nyare och viktig forskning och kunskap om undervisning och lärande/Pedagogik

I slutet av 2021 publicerade OECD en rapport om Socialt och Emotionellt Lärande, SEL, vilken bland annat konstaterar att den egenskap som är mest avgörande för att utveckla psykologiskt välbefinnande är optimism och på andra plats tillit för 15-åringar.

Läs vidare

Särskilt stöd när det fungerar Ofta används särskilda undervisningsgrupper fel. En större kvalitetsgranskning av Skolinspektionen visar hur det bör göras, enligt myndigheten.

i Konflikthantering, självkänslan, elevens motivation, lärarrollen, m m/Ny, nyare och viktig forskning och kunskap om undervisning och lärande/Pedagogik

Stöd i särskilda undervisningsgrupper får elever som behöver ett mer omfattande stöd än vad som kan ges i den vanliga klassen. I utsatta områden måste de fungera. Bild: Taylor Wilcox

Läs vidare

Gå till Överst