Insikts-Podd 42 min: Lästräningens nyckel Forskaren Ulf Fredriksson ledde arbetet med att utveckla läsa-, skriva- och räknegarantin och här berättar han bland annat om olika tekniker för hur en elev kan träna sin läsning.
Ulf Fredriksson har ägnat en stor del av sin forskning åt olika aspekter av unga och läsning. Här berättar han till exempel om automatiserad avkodning och läsflyt som grunderna för att kunna och vilja läsa.
Kanske är du intresserad av
Insikts-Podd 42 min: Det formativa förhållningssättet Forskaren Alli Klapp förklarar hur lärare kan arbeta med inre motivation och respons med alla sorters elever.
Alli Klapp har varit högstadielärare 4-9 i svenska och engelska på skolor i Rosengård, Malmö, som ligger i ett särskilt
Insikts-Podd 49 min: Bredängsskolans ”mirakel” Bredängsskolan höjde andelen elever som får behörighet till gymnasiet från 39,7 % 2014 till 78,3 % 2020. I poddintervjun berättar rektorn och biträdande rektorn om hur det gick till.
Här förklarar Anna Hoffsten (till höger), rektor, och Ingela Wihlner, biträdande rektor 7-9, hur Bredängsskolan gör för att det språkutvecklande
Insikts-Podd 27 min: Den lyssnande inspirationen Jimmy Askelius är lärare för en 5:a på Visättraskolan, som ligger i ett särskilt utsatt område i Huddinge kommun. 2020 vann han priset som Årets mellanstadielärare och här berättar han om hur han tog sig upp ur ”varggropen”.
I podd-intervjun förklarar Jimmy Askelius bland annat hur han lär känna varje elev i klassen, om hur han lyckas se
Insikts-Podd 33 min: ADHD betyder skam för vissa föräldrar Sargon El Khouri, tidigare rektor för en 4-9 skola i Angered, ett särskilt utsatt område, om varför en betydande andel elever med utländsk bakgrund först i högstadiet får en ADHD-diagnos och behandling. Om de nu ens får det.
Hälften så många unga med invandrade föräldrar jämfört med unga med svenskfödda föräldrar får en ADHD-diagnos och behandling. Sargon El Khouri diskuterar vad som kan göras att det ofta tar 3-4 år att få med sig föräldrarna. Långt bakom i lärande. Foto t h: John Moeses
Insikts-Podd 26 min: Förlorade studieambitioner Forskaren Olav Nygård studerar bland annat studieambitioner hos elever med invandrarbakgrund. De är ofta höga, men ändå misslyckas de eleverna.
Att det är så för många elever i socioekonomiskt utsatta områden ställer avgörande frågor till skolan och skolpolitikerna, anser Olav Nygård, doktor i etnicitets- och migrationsstudier. Foto t h: Santi Vedri
Insikts-Podd 49 min: Bredängsskolans ”mirakel” Bredängsskolan höjde andelen elever som får behörighet till gymnasiet från 39,7 % 2014 till 78,3 % 2020. I poddintervjun berättar rektorn och biträdande rektorn om hur det gick till.
Här förklarar Anna Hoffsten (till höger), rektor, och Ingela Wihlner, biträdande rektor 7-9, hur Bredängsskolan gör för att det språkutvecklande arbetssättet ska genomsyra hela skolan. Vilket är ett avgörande skäl till det goda resultatet, menar de.
Kanske är du intresserad av
Insikts-Podd 42 min: Det formativa förhållningssättet Forskaren Alli Klapp förklarar hur lärare kan arbeta med inre motivation och respons med alla sorters elever.
Alli Klapp har varit högstadielärare 4-9 i svenska och engelska på skolor i Rosengård, Malmö, som ligger i ett särskilt
Insikts-Podd 42 min: Lästräningens nyckel Forskaren Ulf Fredriksson ledde arbetet med att utveckla läsa-, skriva- och räknegarantin och här berättar han bland annat om olika tekniker för hur en elev kan träna sin läsning.
Ulf Fredriksson har ägnat en stor del av sin forskning åt olika aspekter av unga och läsning. Här berättar han
Insikts-Podd 27 min: Den lyssnande inspirationen Jimmy Askelius är lärare för en 5:a på Visättraskolan, som ligger i ett särskilt utsatt område i Huddinge kommun. 2020 vann han priset som Årets mellanstadielärare och här berättar han om hur han tog sig upp ur ”varggropen”.
I podd-intervjun förklarar Jimmy Askelius bland annat hur han lär känna varje elev i klassen, om hur han lyckas se
Insikts-podd 40 min: Den ”magiska” läraren Åsa Hirsh berättar utifrån sin forskning hur lärare kan utveckla sitt relationella, pedagogiska ledarskap. Om eleverna får bestämma.
Åsa Hirsh är docent i pedagogik och har skrivit en bok om det relationella ledarskapet i skolan. Vilket till exempel är en förutsättning för att anpassa undervisningen till eleven och klassen. Det kan även skapa mindre oroliga klasser, där det behövs.
Kanske är du intresserad av
Relationell pedagogik når fram Relationell pedagogik är en ganska ny men för många lärare okänd forskningsinriktning. Den kan hjälpa lärare att hjälpa alla sorters elever som behöver stöd och stärkt inre motivation.
Forskning och insikter om hur läraren med en inkännande och lyssnande relation till eleven kan bygga tillit, förtroende och lärande.
Insikts-Podd 27 min: Den lyssnande inspirationen Jimmy Askelius är lärare för en 5:a på Visättraskolan, som ligger i ett särskilt utsatt område i Huddinge kommun. 2020 vann han priset som Årets mellanstadielärare och här berättar han om hur han tog sig upp ur ”varggropen”.
I podd-intervjun förklarar Jimmy Askelius bland annat hur han lär känna varje elev i klassen, om hur han lyckas se alla så gott det går. Det som skapar trygghet i klassen och ett lärande på rätt nivå för alla.
Kanske är du intresserad av
Insikts-Podd 42 min: Det formativa förhållningssättet Forskaren Alli Klapp förklarar hur lärare kan arbeta med inre motivation och respons med alla sorters elever.
Alli Klapp har varit högstadielärare 4-9 i svenska och engelska på skolor i Rosengård, Malmö, som ligger i ett särskilt
Insikts-Podd 42 min: Lästräningens nyckel Forskaren Ulf Fredriksson ledde arbetet med att utveckla läsa-, skriva- och räknegarantin och här berättar han bland annat om olika tekniker för hur en elev kan träna sin läsning.
Ulf Fredriksson har ägnat en stor del av sin forskning åt olika aspekter av unga och läsning. Här berättar han
Insikts-Podd 49 min: Bredängsskolans ”mirakel” Bredängsskolan höjde andelen elever som får behörighet till gymnasiet från 39,7 % 2014 till 78,3 % 2020. I poddintervjun berättar rektorn och biträdande rektorn om hur det gick till.
Här förklarar Anna Hoffsten (till höger), rektor, och Ingela Wihlner, biträdande rektor 7-9, hur Bredängsskolan gör för att det språkutvecklande
10 nya, innovativa, pedagogiska metoder 2 av 10 från brittiska Open university är att låta elever från olika bakgrunder mötas och prata med varandra via datorn. Och att använda olika hip hop-narrativ för förbättrat lärande när det kan hjälpa.
En utmaning idag är hur unga med invandrarbakgrund ska möta unga med svensk bakgrund. Open university menar att datorn kan användas för det, att förbättra integrationen och svenskan när det behövs. Foton t v: Brooke Cagle t h: Brad Neathery
Insikts-Podd 40 min: Medlingens A B C Karin Utas Carlsson är expert på konfliktlösning och medling på skolor. Här berättar barnläkaren som doktorerade på konfliktlösning om hur hon tycker lärarledd medling mellan elever bör gå till.
Det finns många sätt att gå fel som lärare för att hjälpa elever lösa sina egna konflikter med medling. Den som lyssnar på den här intressanta podd-intervjun med Karin Utas Carlsson får en rejälare kompass för att minska den risken. Foto t h: Joshua Sukoff
Kanske är du intresserad av
Insikts-Podd 35 min: Konflikthantering Oskar Palmenfelt, erfaren utbildare i konflikthantering på skolor, intervjuas om hur han anser att lärare kan gå till väga för att hantera även elevkonflikter som är allvarliga. Om förutsättningarna finns.
Oskar Palmenfelt betonar i podd-intervjun vikten av att elever lär sig lösa sina konflikter själva. Men då måste lärarna veta
Insikts-Podd 34 min: Kringlaskolans framgångsmanual Kringlaskolan ligger i ett särskilt utsatt område i Södertälje. Rektor Magnus Andersson berättar mer ingående om de strukturer och metoder som gjorde att 85 % fick behörighet till gymnasiet 2021.
Rektor Magnus Andersson berättar bland annat om hur man jobbar med paket och matriser samt om Kringlaskoleandan bland lärarna. Här gick Greta Thunberg ut 9:an och i ett instagraminlägg efteråt hyllade hon skolan.
Kanske är du intresserad av
Insikts-Podd 42 min: Det formativa förhållningssättet Forskaren Alli Klapp förklarar hur lärare kan arbeta med inre motivation och respons med alla sorters elever.
Alli Klapp har varit högstadielärare 4-9 i svenska och engelska på skolor i Rosengård, Malmö, som ligger i ett särskilt
Insikts-Podd 42 min: Lästräningens nyckel Forskaren Ulf Fredriksson ledde arbetet med att utveckla läsa-, skriva- och räknegarantin och här berättar han bland annat om olika tekniker för hur en elev kan träna sin läsning.
Ulf Fredriksson har ägnat en stor del av sin forskning åt olika aspekter av unga och läsning. Här berättar han
Insikts-Podd 49 min: Bredängsskolans ”mirakel” Bredängsskolan höjde andelen elever som får behörighet till gymnasiet från 39,7 % 2014 till 78,3 % 2020. I poddintervjun berättar rektorn och biträdande rektorn om hur det gick till.
Här förklarar Anna Hoffsten (till höger), rektor, och Ingela Wihlner, biträdande rektor 7-9, hur Bredängsskolan gör för att det språkutvecklande