Category archive

Insikter och reflexioner

Insikts-podd 40 min: Den ”magiska” läraren Åsa Hirsh berättar utifrån sin forskning hur lärare kan utveckla sitt relationella, pedagogiska ledarskap. Om eleverna får bestämma.

i Elev- och lärarstöd/Konflikthantering, självkänslan, elevens motivation, lärarrollen, m m/Ny, nyare och viktig forskning och kunskap om undervisning och lärande/Pedagogik/Poddar

Åsa Hirsh är docent i pedagogik och har skrivit en bok om det relationella ledarskapet i skolan. Vilket till exempel är en förutsättning för att anpassa undervisningen till eleven och klassen. Det kan även skapa mindre oroliga klasser, där det behövs.

Läs vidare

Insikts-Podd 26 min: Förlorade studieambitioner Forskaren Olav Nygård studerar bland annat studieambitioner hos elever med invandrarbakgrund. De är ofta höga, men ändå misslyckas de eleverna.

i Elev- och lärarstöd/Konflikthantering, självkänslan, elevens motivation, lärarrollen, m m/Ny, nyare och viktig forskning och kunskap om undervisning och lärande/Pedagogik

Att det är så för många elever i socioekonomiskt utsatta områden ställer avgörande frågor till skolan och skolpolitikerna, anser Olav Nygård, doktor i etnicitets- och migrationsstudier. Foto t h: Santi Vedri

Läs vidare

Insikts-Podd 49 min: Bredängsskolans ”mirakel” Bredängsskolan höjde andelen elever som får behörighet till gymnasiet från 39,7 % 2014 till 78,3 % 2020. I poddintervjun berättar rektorn och biträdande rektorn om hur det gick till.

i Goda exempel/Insikter och reflexioner/Pedagogik/Poddar

Här förklarar Anna Hoffsten (till höger), rektor, och Ingela Wihlner, biträdande rektor 7-9, hur Bredängsskolan gör för att det språkutvecklande arbetssättet ska genomsyra hela skolan. Vilket är ett avgörande skäl till det goda resultatet, menar de.

Läs vidare

Insikts-Podd 33 min: ADHD betyder skam för vissa föräldrar Sargon El Khouri, tidigare rektor för en 4-9 skola i Angered, ett särskilt utsatt område, om varför en betydande andel elever med utländsk bakgrund först i högstadiet får en ADHD-diagnos och behandling. Om de nu ens får det.

i Elev- och lärarstöd/Konflikthantering, självkänslan, elevens motivation, lärarrollen, m m/Poddar

Hälften så många unga med invandrade föräldrar jämfört med unga med svenskfödda föräldrar får en ADHD-diagnos och behandling. Sargon El Khouri diskuterar vad som kan göras att det ofta tar 3-4 år att få med sig föräldrarna. Långt bakom i lärande. Foto t h: John Moeses

Läs vidare

Insikts-Podd 27 min: Den lyssnande inspirationen Jimmy Askelius är lärare för en 5:a på Visättraskolan, som ligger i ett särskilt utsatt område i Huddinge kommun. 2020 vann han priset som Årets mellanstadielärare och här berättar han om hur han tog sig upp ur ”varggropen”.

i Elev- och lärarstöd/Goda exempel/Konflikthantering, självkänslan, elevens motivation, lärarrollen, m m/Ny, nyare och viktig forskning och kunskap om undervisning och lärande/Pedagogik/Poddar

I podd-intervjun förklarar Jimmy Askelius bland annat hur han lär känna varje elev i klassen, om hur han lyckas se alla så gott det går. Det som skapar trygghet i klassen och ett lärande på rätt nivå för alla.

Läs vidare

10 nya, innovativa, pedagogiska metoder 2 av 10 från brittiska Open university är att låta elever från olika bakgrunder mötas och prata med varandra via datorn. Och att använda olika hip hop-narrativ för förbättrat lärande när det kan hjälpa.

i Elev- och lärarstöd/Goda exempel/Ny, nyare och viktig forskning och kunskap om undervisning och lärande/Pedagogik

En utmaning idag är hur unga med invandrarbakgrund ska möta unga med svensk bakgrund. Open university menar att datorn kan användas för det, att förbättra integrationen och svenskan när det behövs. Foton t v: Brooke Cagle t h: Brad Neathery

Läs vidare

Mycket lärorikt Insikts-Podd 40 min: Medlingens A B C Karin Utas Carlsson är expert på konfliktlösning och medling på skolor. Här berättar barnläkaren som doktorerade på konfliktlösning om hur hon tycker lärarledd medling mellan elever bör gå till.

i Elev- och lärarstöd/Konflikthantering, självkänslan, elevens motivation, lärarrollen, m m/Poddar

Det finns många sätt att gå fel som lärare för att hjälpa elever lösa sina egna konflikter med medling. Den som lyssnar på den här intressanta podd-intervjun med Karin Utas Carlsson får en rejälare kompass för att minska den risken. Foto t h: Joshua Sukoff

Läs vidare

Det här är skolkunskap.se Förhoppningen är att hjälpa fler elever få behörighet till gymnasiet i socioekonomiskt utsatta områden — där kan bara 50-60 procent av en skolklass få behörighet — genom att inspirera lärare och rektorer med ny och intressant kunskap — med bland annat forskare, goda exempel och andra initierade — podd-intervjuerna är 30-50 minuter och de är inriktade på en eller två avgörande frågor kring det specifika ämnet — därför kan de ändå gå mer på djupet — läs vidare för en detaljrikare förklaring eller börja kolla in inläggen. Välkommen.

i Därför skolkunskap.se/Elev- och lärarstöd/Pedagogik

Läs vidare

Insikts-Podd 34 min: Kringlaskolans framgångsmanual Kringlaskolan ligger i ett särskilt utsatt område i Södertälje. Rektor Magnus Andersson berättar mer ingående om de strukturer och metoder som gjorde att 85 % fick behörighet till gymnasiet 2021.

i Elev- och lärarstöd/Goda exempel/Pedagogik/Poddar

Rektor Magnus Andersson berättar bland annat om hur man jobbar med paket och matriser samt om Kringlaskoleandan bland lärarna. Här gick Greta Thunberg ut 9:an och i ett instagraminlägg efteråt hyllade hon skolan.

Läs vidare

I riskzonen bli gängmedlem I en rapport redogör brittiska inrikesministeriet för vilken sorts mentorskap som, enligt den forskning det hänvisas till, har störst chans att fungera för elever i högstadieåldern.

i Elev- och lärarstöd/Konflikthantering, självkänslan, elevens motivation, lärarrollen, m m/Pedagogik

I Storbritannien finns expertresurser som skolor kan vända sig till för att veta hur mentorer bör arbeta med unga som riskerar gå med i gäng. För att exempelvis kunna identifiera psykisk ohälsa och veta hur stödja vidare till rätt hjälp.

Läs vidare

Gå till Överst