Category archive

Insikter och reflexioner

Podd: Den lyssnande inspirationen Jimmy Askelius är lärare för en 5:a på Visättraskolan, som ligger i ett särskilt utsatt område i Huddinge kommun. 2020 vann han priset som Årets mellanstadielärare och här berättar han bland annat om kopplingen mellan förtroende och lärande.

i Elev- och lärarstöd/Goda exempel/Konflikthantering, självkänslan, elevens motivation, lärarrollen, m m/Ny, nyare och viktig forskning och kunskap om undervisning och lärande/Pedagogik/Poddar

I den här poddintervjun förklarar Jimmy Askelius att, enligt honom, den förtroendefulla relationen till eleverna är en självklar förutsättning för att skapa villkoren för ett bra lärande. När han lär känna och kan se varje elev i klassen kan han ge var och en den trygghet som krävs för att verkligen motivera alla så gott det går, så att varje elev kan motivera sig själv. När han lär känna varje elev kan de få ett lärande på rätt nivå. Men när han började 2011 saknade han verktygen och då kändes det som att kastas ner i en ”varggrop”.

Läs vidare

Det här är skolkunskap.se skolkunskap.se inspirerar lärare och rektorer i främst socioekonomiskt utsatta områden med bland annat ny forskning och goda exempel för att hjälpa fler elever få behörighet till gymnasiet — Där ofta bara 50-60 procent av en skolklass får behörighet — Forskare, andra experter, lärare, rektorer, författare eller andra med viktig kunskap och intressanta idéer blir främst djupare podd-intervjuade om en eller två högaktuella frågor — Intervjuerna är cirka 30 minuter — Om du önskar en närmare förklaring klicka vidare eller ta del av inläggen nedan.

i Därför skolkunskap.se/Elev- och lärarstöd/Pedagogik

Läs vidare

Podd: Goda exemplet Kringlaskolan Kringlaskolan ligger i ett särskilt utsatt område i Södertälje. Rektor Magnus Andersson berättar mer ingående i poddintervjun om de strukturer och metoder som gjorde att 85 % fick behörighet till gymnasiet 2021.

i Elev- och lärarstöd/Goda exempel/Pedagogik/Poddar

Magnus Andersson, rektor vid Kringlaskolan, en F-9-skola, förklarar bland annat paket, matriser och Kringlaskoleandan bland lärarna, vilka ligger till grund för att 85 procent fick behörighet till gymnasiet 2021. Kringlaskolan som ligger i ett särskilt utsatt område av Södertälje. Här gick Greta Thunberg ut 9:an och i ett instagraminlägg efteråt hyllade hon skolan.

Läs vidare

I riskzonen bli gängmedlem Killar som riskerar att gå med i gäng får inte sällan stöd av mentorer i svenska skolor. Brittiska inrikesministeriet redogör för vilken sorts mentorskap som, enligt den forskning det hänvisas till, har störst chans att fungera för elever i högstadieåldern.

i Elev- och lärarstöd/Konflikthantering, självkänslan, elevens motivation, lärarrollen, m m/Pedagogik

I Storbritannien finns expertresurser som skolor kan vända sig till för att veta hur mentorer bör arbeta med unga som riskerar gå med i gäng. Och i många fall behövs en kortare utbildning för att arbeta som mentor. För att exempelvis kunna identifiera psykisk ohälsa och veta hur stödja vidare till rätt hjälp. Det räcker att läsa åtta sidor från brittiska inrikesministeriets rapport för att förstå vilka strukturer och metoder som, enligt den, behövs för att öka chansen med mentorskap.

Läs vidare

Podd: Konflikthantering Oskar Palmenfelt, erfaren utbildare i konflikthantering på skolor, intervjuas om hur han anser att en skola kan gå till väga för att hantera konflikter mellan elever, även de som är allvarliga. Om förutsättningarna finns.

i Elev- och lärarstöd/Konflikthantering, självkänslan, elevens motivation, lärarrollen, m m/Poddar

I podd-intervjun betonas vikten av att elever lär sig lösa sina konflikter själva, när de förutsättningarna finns. Om skolan går in och löser konflikter åt elever går en möjlighet förlorad att lära sig lösa konflikter på egen hand i skolan och i livet, menar Oskar Palmenfelt. Foto: Engin Akyurt

Läs vidare

OECD:s SEL-rapport Den visar vilka sociala och emotionella färdigheter som är avgörande för bland annat psykologiskt välbefinnande och sociala förmågor för 15-åringar. Vilka gynnar lärandet. Men ett särskilt viktigt svar, avgörande för många i utsatta områden, lyser med sin frånvaro.

i Elev- och lärarstöd/Ny, nyare och viktig forskning och kunskap om undervisning och lärande/Pedagogik

Den precis publicerade rapporten från OECD konstaterar att den egenskap för att utveckla det Sociala och Emotionella Lärandet (SEL), mest avgörande för psykologiskt välbefinnande, är optimism och på andra plats tillit för 15-åringar. Även stressresistens och förmågan att kontrollera sina känslor samt elevens energinivå har stor betydelse. Men är det inte hög tid för de som bestämmer att ta initiativ till svenska, kommunala och nationella SEL-program som utgår ifrån evidens. Andra länder gör det.

Läs vidare

Relationell pedagogik Relationell pedagogik är en ganska ny men för många lärare okänd forskningsinriktning. Den kan hjälpa lärare att hjälpa alla sorters elever som behöver stöd och stärkt inre motivation.

i Elev- och lärarstöd/Konflikthantering, självkänslan, elevens motivation, lärarrollen, m m/Ny, nyare och viktig forskning och kunskap om undervisning och lärande/Pedagogik

Forskning och insikter om hur läraren med en inkännande och lyssnande relation till eleven kan bidra till tillit, förtroende och en pedagogisk relation. Relationell pedagogik kan stödja alla sorters elever. Särskilt utagerande elever kan må bättre. Foto: Luke Porter

Läs vidare

Gå till Överst