Podd: Goda exemplet Kringlaskolan Kringlaskolan ligger i ett särskilt utsatt område i Södertälje. Rektor Magnus Andersson berättar mer ingående i poddintervjun om de strukturer och metoder som gjorde att 85 % fick behörighet till gymnasiet 2021.

i Elev- och lärarstöd/Goda exempel/Pedagogik/Poddar

Timothy Tore Hebb, podd-intervju.

I den här podd-intervjun på 34 minuter berättar rektor Magnus Andersson Kringlaskolan intressant och djupare om metoderna och strukturerna.

Vilka gör att F-9 skolan i ett särskilt utsatt område av Södertälje lyckas väl när många andra skolor i utsatta områden inte gör det. På Kringlaskolan talas cirka 25 olika språk.

Här fick 85 procent behörighet till gymnasiet 2021. Totalt går knappt 550 elever på skolan. 

För hela Sverige var andelen som fick behörighet 2020 86 procent. 

Klicka på fotot nedan och kom till podd-spelaren för att lyssna.

Magnus Andersson berättar om bland annat paket, matriser, kringlaskoleandan bland lärarna samt arbetet för trygghet och välbefinnande för alla eleverna. (I intervjun förklarar han vad paket och matriser är.)

De har till och med en skolhund, populära Alice.

Här gick Greta Thunberg ut klass 9 2019 och när hon hade lämnat skolan skrev hon på sitt instagram:

Jag önskar att alla barn hade haft samma möjlighet att gå på en skola som är lika bra som min. Jag kommer sakna er alla.

Och 2020 fick Kringlaskolan utmärkelse som en av Europas 100 bästa skolor av Global Awareness Week, som är en gräsrotsorganisation med lärare, elevrepresentanter, skolpolitiker och andra berörda i Europa, vilken delvis finansieras av EU.

En grundbult är att en likvärdig skola bara kan skapas om den utgår ifrån varje elevs individuella förutsättningar.

Det krävs inte att appen laddas ner. Spelaren finns på nästa sida och det är bara att klicka på den.

Elevhälsoteamet är, precis som hos Bredängsskolan, en förutsättning för de goda resultaten, förklarar Magnus Andersson.

Totalt arbetar cirka 70 lärare och andra på skolan.

På Kringlaskolan finns bland annat en skolkurator på heltid, en skolsköterska som är där varje timme under veckan och en skolpsykolog. Och tiotalet som arbetar med som resurspersonal.

Och vi har en socialpedagog på högstadiet som ser till att vi har trygga raster och hjälper elever att fungera socialt genom att skapa de nödvändiga strukturerna”, säger Magnus Andersson.

I podd-intervjun beskriver han fler strukturer och metoder skolan använder för att ”lyckas bra med helheten, för då kommer många barn gynnas av det”.

Senast från skolkunskap.se

Gå till Överst