Category archive

Pedagogik - page 2

Därför behövs Socialt och Emotionellt Lärande Lars Löwenborg är en av Sveriges kunnigaste på Socialt och Emotionellt Lärande. Här skriver han om varför detta lärande är så betydelsefullt för att lyckas i skolan — och i livet.

i Konflikthantering, självkänslan, elevens motivation, lärarrollen, m m/Ny, nyare och viktig forskning och kunskap om undervisning och lärande/Pedagogik

Den elev som kan hantera emotioner och olika sociala sammanhang bättre kan bli tryggare i sig själv. Den eleven kan må och fungera bättre och får ökade förutsättningar att kunna lära. Foto: Priscilla Du Preez

Läs vidare

I riskzonen bli gängmedlem I en rapport redogör brittiska inrikesministeriet för vilken sorts mentorskap som, enligt den forskning det hänvisas till, har störst chans att fungera för elever i högstadieåldern.

i Elev- och lärarstöd/Konflikthantering, självkänslan, elevens motivation, lärarrollen, m m/Pedagogik

I Storbritannien finns expertresurser som skolor kan vända sig till för att veta hur mentorer bör arbeta med unga som riskerar gå med i gäng. För att exempelvis kunna identifiera psykisk ohälsa och veta hur stödja vidare till rätt hjälp.

Läs vidare

Så enkelt införs Socialt och Emotionellt Lärande Vägar till detaljrika beskrivningar, från världens främsta kunskapsresurs på Socialt och Emotionellt Lärande, presenteras. Ett lärande som bygger på evidens.

i Konflikthantering, självkänslan, elevens motivation, lärarrollen, m m/Ny, nyare och viktig forskning och kunskap om undervisning och lärande/Pedagogik

CASEL är en amerikansk ideell organisation som erbjuder skolor över hela världen högkvalitativ och evidensbaserad kunskap för hur skolor konkret kan gå till väga för att införa Socialt och Emotionellt Lärande. Kunskap för att lyckas i skolan och livet. Foto: Felicia Buitenwerf

Läs vidare

Insikts-Podd 32 min: Kanske världens bästa läslabb Biträdande rektor Lotta Axby (F-3) berättar om Läslabbet på Kringlaskolan, som ligger i ett särskilt utsatt område i Södertälje. Det hjälper elever med läsförståelsen när den brister.

i Goda exempel/Pedagogik/Poddar

Bland annat arbetar Läslabbet med att tydligt visa för eleverna att de gör framsteg i läsförståelsen. Och de har ett system för olika belöningar, som eleverna såklart tycker mycket om, alltefter de gör framsteg. Det stärker motivationen kraftigt. Foto t h: Kelli Mc Clintock

Läs vidare

OECD:s SEL-rapport för att klara utmaningar Den visar vilka sociala och emotionella färdigheter som är avgörande för bland annat psykologiskt välbefinnande och sociala förmågor för 15-åringar. Vilka också gynnar lärandet.

i Elev- och lärarstöd/Ny, nyare och viktig forskning och kunskap om undervisning och lärande/Pedagogik

I slutet av 2021 publicerade OECD en rapport om Socialt och Emotionellt Lärande, SEL, vilken bland annat konstaterar att den egenskap som är mest avgörande för att utveckla psykologiskt välbefinnande är optimism och på andra plats tillit för 15-åringar.

Läs vidare

Särskilt stöd när det fungerar Ofta används särskilda undervisningsgrupper fel. En större kvalitetsgranskning av Skolinspektionen visar hur det bör göras, enligt myndigheten.

i Konflikthantering, självkänslan, elevens motivation, lärarrollen, m m/Ny, nyare och viktig forskning och kunskap om undervisning och lärande/Pedagogik

Stöd i särskilda undervisningsgrupper får elever som behöver ett mer omfattande stöd än vad som kan ges i den vanliga klassen. I utsatta områden måste de fungera. Bild: Taylor Wilcox

Läs vidare

Relationell pedagogik når fram Relationell pedagogik är en ganska ny men för många lärare okänd forskningsinriktning. Den kan hjälpa lärare att hjälpa alla sorters elever som behöver stöd och stärkt inre motivation.

i Elev- och lärarstöd/Konflikthantering, självkänslan, elevens motivation, lärarrollen, m m/Ny, nyare och viktig forskning och kunskap om undervisning och lärande/Pedagogik

Forskning och insikter om hur läraren med en inkännande och lyssnande relation till eleven kan bygga tillit, förtroende och lärande. Foto: Luke Porter

Läs vidare

Gå till Överst