Category archive

Insikter och reflexioner - page 2

I riskzonen bli gängmedlem I en rapport redogör brittiska inrikesministeriet för vilken sorts mentorskap som, enligt den forskning det hänvisas till, har störst chans att fungera för elever i högstadieåldern.

i Elev- och lärarstöd/Konflikthantering, självkänslan, elevens motivation, lärarrollen, m m/Pedagogik

I Storbritannien finns expertresurser som skolor kan vända sig till för att veta hur mentorer bör arbeta med unga som riskerar gå med i gäng. För att exempelvis kunna identifiera psykisk ohälsa och veta hur stödja vidare till rätt hjälp.

Läs vidare

Insikts-Podd 35 min: Konflikthantering Oskar Palmenfelt, erfaren utbildare i konflikthantering på skolor, intervjuas om hur han anser att lärare kan gå till väga för att hantera även elevkonflikter som är allvarliga. Om förutsättningarna finns.

i Elev- och lärarstöd/Konflikthantering, självkänslan, elevens motivation, lärarrollen, m m/Poddar

Oskar Palmenfelt betonar i podd-intervjun vikten av att elever lär sig lösa sina konflikter själva. Men då måste lärarna veta hur de ska stödja eleverna. Foto: Engin Akyurt

Läs vidare

OECD:s SEL-rapport för att klara utmaningar Den visar vilka sociala och emotionella färdigheter som är avgörande för bland annat psykologiskt välbefinnande och sociala förmågor för 15-åringar. Vilka också gynnar lärandet.

i Elev- och lärarstöd/Ny, nyare och viktig forskning och kunskap om undervisning och lärande/Pedagogik

I slutet av 2021 publicerade OECD en rapport om Socialt och Emotionellt Lärande, SEL, vilken bland annat konstaterar att den egenskap som är mest avgörande för att utveckla psykologiskt välbefinnande är optimism och på andra plats tillit för 15-åringar.

Läs vidare

Relationell pedagogik når fram Relationell pedagogik är en ganska ny men för många lärare okänd forskningsinriktning. Den kan hjälpa lärare att hjälpa alla sorters elever som behöver stöd och stärkt inre motivation.

i Elev- och lärarstöd/Konflikthantering, självkänslan, elevens motivation, lärarrollen, m m/Ny, nyare och viktig forskning och kunskap om undervisning och lärande/Pedagogik

Forskning och insikter om hur läraren med en inkännande och lyssnande relation till eleven kan bygga tillit, förtroende och lärande. Foto: Luke Porter

Läs vidare

Gå till Överst